Kölner Akademie
Zaterdag 7 oktober 20 uur
Mauritskerk, IJzendijke
€ 20,-

Op reis door de klassieke muziek:
expressief, virtuoos en puntig in elk detail.
Van barok tot heden is het brede repertoire van dit unieke ensemble, onder de artistieke leiding van de internationaal gerenommeerde Michael Alexander Willens, bekroond met tal van prijzen.
Bekende en minder bekende componisten worden op indrukwekkende wijze vertegenwoordigd door dit instrumentale ensemble.
Optredens op internationale festivals, live televisie- en radio-uitzendingen in verband met hun veelgeprezen cd-opnamen hebben de Kölner Akademie tot ver buiten hun landsgrenzen bekend gemaakt. Naast werken van Bach, Beethoven en Brahms toont het Ensemble hun muzikale bereik tot in detail, vooral met hun reeks wereldpremière-opnamen van minder bekende componisten.

La Speranza
Dirigent: Michael Alexander Willems
Orkest: 13 musici
Sopraan:  Lore Binon
Mandoline:  Alon Sariel
      
“La Speranza!” verkent het geboorteland van de opera in de eerste helft van de 18e eeuw om vergeten opera-aria's met mandoline aan het licht te brengen. Het charmante tokkelinstrument was gereserveerd voor de zeldzame en unieke momenten in het 18e-eeuwse theater - met als beroemdste voorbeeld Don Giovanni's Canzonetta - die allemaal een rijkdom aan melodie en verfijning schenken. Het instrument komt hier ook aan bod als solistisch virtuoos instrument, met zelden gehoorde mandolineconcerten van Barbella en Hasse.
Lore Binon beweegt zich moeiteloos door de sentimenten en muzikale ornamenten van barokke heldinnen. Ga met haar mee met The Kölner Akademie, voor een magische avond in de wereld van het barokke theater, waar dure toneelproducties en competities tussen sterzangers met maximale vergoedingen de Europese high society naar de theaters lokten en zich identificeerden met de mythologisch geïnspireerde thema's van de opera. Laat u betoveren door de mandoline-betovering van Alon Sariel en door de luchtige en lyrische sopraan van Lore Binon, samen met de Kölner Akademie en dirigent Michael Alexander Willens, die enkele van de beste barokvertolkers van vandaag samenbrengt.
Concertzaal, geen jazzpodium; Mozartfestival geen cult-tv-rockprogramma – Alon Sariel had in 1994 nog niet voorzien hoe de dingen zich zouden ontwikkelen toen zijn muziekleraar de achtjarige vertelde dat de mandoline en de elektrische gitaar “in wezen hetzelfde waren ”. Dit was een gedenkwaardige misleiding die de muziekwereld een van de meest veelzijdige mandolinespelers, luitisten en ensembledirecteuren van het moment zou opleveren. In zijn concertprogramma's gebruikt Alon de luit, barokgitaar, oud en andere tokkelinstrumenten om zijn publiek de meest uiteenlopende muzikale ervaringen te bezorgen. De mandoline, die de eeuwen heeft overleefd en zijn plaats heeft gevonden in de meest uiteenlopende muziekstijlen en culturen, neemt een heel speciaal plekje in zijn hart in.